Back to All Events

Event - FRIS! Bouwen aan positief onderwijs

  • Kantien Ravellaan 96 3533 JR Utrecht Nederland (map)
alexis-brown-82988.jpg

FRIS! Bouwen aan positief onderwijs

Wereldwijd komt er steeds meer aandacht voor welbevinden, motivatie en talenten van kinderen op school. Op FRIS! komen professionals uit het PO en VO bij elkaar die enthousiast zijn over en bezig zijn met positief onderwijs. De centrale vraag tijdens de dag is dan ook:

Hoe bouwen we samen aan positief onderwijs?  Meld je nu aan en ontdek hoe jij een waarderend leerklimaat op jouw school versterkt!

Ik heb ervaren dat de positieve psychologie mij helpt te bedenken wat ik wél kan doen in plaats van te blijven hangen in wat niet kan. Het bruist hier op FRIS!

Wat is positief onderwijs?

Binnen positief onderwijs is er zowel aandacht voor het aanleren van vakkennis en cognitieve bekwaamheden als voor het ontwikkelen van vaardigheden die belangrijk zijn voor een gelukkig en evenwichtig leven. Door bewust in te zetten op het ontdekken en ontwikkelen van kwaliteiten en vaardigheden om het eigen welbevinden te versterken op school, geven we leerlingen een stevige basis mee om zich goed te voelen, nu en voor de toekomst.

Op FRIS! bieden we inspiratie op vragen als:

  • Hoe versterken we het welbevinden van leerlingen en docenten op school?
  • Hoe helpen we leerlingen de vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben om niet alleen tijdens hun schooltijd, maar ook daarna een gezond en gelukkig leven te leiden?
  • Hoe richten we het onderwijs zo in dat leerlingen (en docenten) de kans krijgen hun interesses, talenten en toekomstdromen te ontdekken, benutten en verder te ontwikkelen?
  • Welke mooie praktijkervaringen hebben we met positief onderwijs? En wat kunnen we hiervan leren over wat we meer of vaker kunnen doen?

Het programma

Meer dan twintig docenten en schoolleiders leveren een bijdrage aan het programma. Zij delen tijdens de dag hun ervaringen met positief onderwijs in PO en VO en helpen zo om antwoorden op bovenstaande vragen te vinden. Ook zullen er een aantal leerlingen van verschillende leeftijden en opleidingsniveaus aanwezig zijn die vertellen over hoe zij het onderwijs op hun school ervaren en waar zij (nog meer) behoefte aan hebben.

StartOnderdeelProgramma
09.30Inloop-
10.00Talkshow 1Als opwarmer gaan we met een aantal gasten aan tafel in gesprek over wat positief onderwijs in hun ogen is en welke voordelen dit heeft voor leerling en docent.
10.45Check inOnder begeleiding van een procesbegeleider maak je kennis met een aantal deelnemers en scherp je je focus voor de dag aan. Waar ben je nieuwsgierig naar? Wat hoop je uit de dag te halen? Hoe kun je het programma van de dag daar het beste voor benutten?
11.15Inhoudelijke sessiesEr volgen twee rondes met een lunch tussendoor. In iedere ronde kun je kiezen uit twee workshops of deelname aan een inspiratiesessie. Tijdens de inspiratiesessie presenteren 5 ervaringsdeskundigen kort wat zij voor moois doen op het gebied van positief onderwijs. Vervolgens kies je één van de vijf sprekers uit om verder mee in gesprek te gaan.
15.00Talkshow 2We nodigen opnieuw een aantal mensen uit aan tafel om in gesprek te gaan over de vraag: Hoe maken we samen meer positief onderwijs mogelijk?
15.30Check outMet dezelfde mensen met wie je de dag gestart bent, sluit je de dag ook af. Welke inzichten heb je opgedaan? Waar wil je zelf de komende tijd mee aan de slag? Met wie wil je in contact blijven?
16.00Afsluiting en borrelWe sluiten de dag af samen met de leerlingen die aanwezig waren. Van welke ideeën of gedachten werden zij het meest enthousiast? En dan is er nog volop tijd om met een drankje na te praten.

Workshops & inspiratiesessies

Het definitieve programma met de inhoud van de workshops en inspiratiesessies volgt binnenkort. Dit is alvast een korte impressie van een aantal bijdragen.

Motiverend lesgeven

Martijn van Vugt, docent Engels en onderwijsinnovatie-coördinator van het Stedelijk Gymnasium Breda biedt allerlei praktische handvatten voor een motiverende lespraktijk. Heb je zin om veel nieuwe dingen uit te proberen in de klas om niet alleen de motivatie van leerlingen maar ook die van jezelf te versterken, dan ben je bij zijn workshop aan het goede adres.

De pabo in ontwikkeling: grote mate van inspraak voor studenten

Alwin Truin is docent aan het Teachers College van Windesheim: een gecombineerde pabo/lerarenopleiding waar de leerkrachten van de toekomst worden opgeleid. De studenten krijgen grote inspraak in de wijze waarop ze hun individuele leerproces invullen en in de richting waarin zij zich willen ontwikkelen. Zo past de opleiding bij hoe we willen dat toekomstige leraren leerlingen begeleiden. Alwin en een aantal studenten vertellen in een inspiratiesessie meer over de leidende principes achter deze wijze van opleiden.

Positief groepsklimaat in de klas

Maaike Bijvoet is leerkracht op de Driemaster in Alkmaar. Zij werkt op allerlei manieren aan verbondenheid in de klas. Ook heeft ze veel aandacht voor het welzijn van individuele leerlingen, waardoor ze weten waar ze goed in zijn, goed voor zichzelf kunnen zorgen en open zijn over wat hun al wel en nog niet lukt. Dit draagt ook bij aan de sfeer in de groep en de school als geheel. Zij biedt je allerlei praktische handvatten hoe je dit zelf in je lessen kunt toepassen.

Welbevinden in de les

Martijn Bras is docent LO op het Felisenum in Velsen Zuid. De sectie LO heeft hun onderwijs de afgelopen jaren sterk veranderd. Belangrijke ontwerpprincipes waren: leerlingen meer plezier laten beleven aan het sporten, ze leren dat fouten maken onderdeel is van leerproces, alle leerlingen op het eigen niveau succeservaringen laten opdoen en werken aan vakoverstijgende competenties als samenwerken en persoonlijk leiderschap. Benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet? Volg dan deze workshop, waar je zelf kunt ervaren welke effect deze manier van lesgeven heeft op welbevinden en prestaties.

Versterken van zelfkennis en zelfsturing van leerlingen

Bob Stel geeft biologie op het Vathorst College in Amersfoort. Deze school heeft het onderwijs op zo’n manier vormgegeven dat leerlingen de kans krijgen om zichzelf op jonge leeftijd goed te leren kennen en de ruimte krijgen keuzes te maken die hierbij passen. Nikki en Olivier, twee leerlingen van Bob zullen vertellen hoe dit in zijn werk gaat in de lessen en in de begeleiding daarbuiten en wat dit ze oplevert in hun ontwikkeling.

Aanmelden

De kosten voor het event bedragen € 145,- inclusief btw, lunch en een exemplaar van het boek Waarderend Leren in het voortgezet onderwijs. Je kunt je aanmelden door het onderstaande formulier in te vullen.

Middels dit ingevulde inschrijfformulier meld ik me aan voor het event FRIS! 2018. Tevens verklaar ik akkoord te gaan met de privacyverklaring van Take a Step. *