Presentatie 'Appreciative Inquiry & Talentontwikkeling'

Jack-Wolf.jpg

  Voor de stichting Het Zelfstandig Gymnasium hebben we een interactieve lezing van 1.5 uur verzorgd voor alle rectoren van de verschillende scholen rond het waarderend perspectief. De wens van de stichting was om te verkennen wat een waarderende manier van kijken naar leren en ontwikkelen voor de zelfstandige gymnasia in Nederland kan betekenen. Zowel in relatie tot de leerlingen, als met collega's onderling.

Focus van de presentatie Tijdens de presentatie hebben we aandacht besteed aan de volgende vragen:

  • Wat is het waarderend perspectief en hoe onderscheidt het zich van een meer gap-gerichte manier van kijken?
  • Waarom werkt een waarderende manier van kijken en werken vaak beter voor het opbouwen van krachtige leerprocessen? Wat weten we over de werking van het brein?
  • Wat is talent? Wat zijn de verschillende definities van talent?
  • Hoe helpen we mensen met het ontdekken van talenten?
  • Hoe helpen we mensen met het ontwikkelen van hun talenten? En, hoe gaan we om met die dingen die mensen minder makkelijk afgaan?

Hier vind je de PPT die we gebruikt hebben tijdens de lezing.

Zelf aan de slag Naast de achtergrond van het waarderend perspectief en een theoretische en wetenschappelijke onderbouwing proberen we altijd de interactie op te zoeken tijdens een lezing en mensen zelf iets te laten ervaren van de kracht van het waarderend perspectief. In dit geval hebben we mensen bijvoorbeeld gevraagd om in kleine groepen stil te staan bij een voorbeeld van een situatie van de afgelopen tijd waarin ze echt in hun element waren (een voorbeeld van een situatie waar je tevreden terugkijkt op je eigen bijdrage). Deze situaties kan je goed gebruiken om te verkennen waar de talenten van de persoon die de situatie inbrengt liggen.

De foto is gemaakt door Jack Wolf. 

Eefje Teeuwisse