Wat we doen

Ieder vraagstuk verdient een eigen aanpak

Wat we belangrijk vinden

We werken op basis van de zes principes van waarderend leren

 

Door de aandacht te richten op wat goed werkt en te onderzoeken hoe je dat kunt versterken, worden leerprocessen niet alleen effectiever maar ook leuker. Lang werd gedacht dat we zodra we weten wat niet goed gaat en waarom het juist daar misgaat de sleutel in handen hebben om een situatie ten positieve te keren.

Stromingen als de positieve psychologie en waarderend onderzoek dagen deze veronderstelling uit. Zij zetten juist het opsporen, onderzoeken en uitbouwen van werkzame elementen centraal. Natuurlijk ontstaat vanuit een probleem vaak een gevoel van urgentie om iets te veranderen. De meest kansrijke oplossingsrichting vind je echter vaak in het onderzoeken van succeservaringen.

Deze manier van kijken hebben we vertaald naar de zes principes van waarderend leren die de basis vormen van onze werkwijze: waardeer wat is, versterk wat werkt, wees nieuwsgierig, doe het samen, droom groot en zet kleine stappen en maak energie los

Proces op maat

We geven het proces samen vorm

Geen traject is hetzelfde, voor iedere vraag ontwerpen we een proces op maat samen met jullie.

Scholen (en schoolbesturen) leggen ons vaak vraagstukken voor als: Hoe komen we tot een gedragen schoolplan? Hoe kunnen we de motivatie van onze leerlingen versterken? Hoe ziet een vorm van collegiaal bezoek eruit waarbij het met en van elkaar leren centraal staat? Hoe worden (en blijven) we een lerende organisatie? Soms pakken we de vraag op in de vorm van een eenmalige workshop of lezing, maar meestal zetten we in op een meer langdurige samenwerking.

Voorbeeldprojecten

Hieronder vind je voorbeelden van hoe we met verschillende scholen en scholengroepen samenwerken.
Verder verkennen wat we voor jullie kunnen betekenen?

Contact opnemen

Voorbeelden van wat we doenLees alle artikelen

Voorbeeld

Veel schoolbesturen en verenigingen zoeken naar manieren om met en van elkaar te leren, samen zicht te krijgen en houden op de onderwijskwaliteit en deze te bevorderen.

Lees meer