Een sterk netwerk van onderwijsadviseurs, onderzoekers
en procesbegeleiders.
Hieronder stellen we je graag voor aan iedereen die betrokken is
bij Take a Step en vind je hoe je direct contact op kunt nemen.
Wie we zijn
Hieronder stellen we je graag voor aan iedereen die betrokken is
bij Take a Step en vind je hoe je direct contact op kunt nemen.
Ik zet mij in voor het werken aan leerzame en positieve scholen. Het interessantst vind ik complexe verandervragen met een link naar de onderwijsinhoud. Opdrachtgevers zeggen vaak dat ik goed ben in het creëren van beweging en het verbinden van mensen rond een gezamenlijk doel. Ook kom ik snel tot de kern van een vraagstuk of probleem, breng ik veel positieve energie en ben ik echt betrokken bij de school en de mensen.
Mijn uitgangspunt is altijd om te zoeken naar situaties of plekken waar datgene wat je graag wilt al lukt, al is het in het klein. In 2017 schreef ik daar samen met Annechien van Buurt en Nina Timmermans het boek ‘Waarderend leren in het voortgezet onderwijs‘ over.
Wat mij inspireert
Het fascineert mij hoe in scholen een levendige samenwerking kan ontstaan waarbij collega’s gebruik maken van elkaar kwaliteiten, nieuwe dingen uitproberen en samen onderwijs maken. De opvattingen van gespreid leiderschap (waar ik met Frank dit boek over schreef) en waarderend leren inspireren mij hierbij.
In samenwerkingen en als adviseur breng ik een onderzoekende houding: oordeelsvrij, nieuwsgierig en gericht op kansen voor verbetering. Ik ben er sterk van overtuigd dat samenwerken essentieel is om je professioneel te kunnen ontwikkelen en het onderwijs constant te blijven verbeteren. Praktijkgericht onderzoek is mijn voorkeursinstrument, waarbij we vertrekken vanuit een taai praktijkvraagstuk, experimenteren met nieuwe vormen van werken en zo leren wat werkt. Hierdoor ontstaan (weloverwogen) oplossingen én de vaardigheid nieuwe vraagstukken met elkaar aan te pakken.
Tot september 2022 was ik als docent in de master Pedagogiek verbonden aan de Fontys Hogeschool. Daar mocht ik zelf de complexe praktijk van het onderwijs ervaren en met studenten werken aan pedagogische vraagstukken (in het onderwijs en de zorg).
Wat mij inspireert
Het liefst combineer ik mijn organisatorische kwaliteiten en het begeleiden van processen. Ik krijg energie van het begeleiden en faciliteren van goede gesprekken, zowel tussen twee collega’s als binnen grotere groepen.
Opdrachtgevers weten mij te vinden voor het organiseren van onderwijsfestivals en evenementen. Ik geniet ervan om zowel met de inhoud bezig te zijn als het schoolteam te ondersteunen, zodat de productie echt van hen wordt. Mijn doel is altijd om de organisatie in staat te stellen om het de volgende keer zelf te doen.
Veiligheid, in de zin van jezelf durven laten zien, is voor mij een belangrijk thema. Mijn benadering is daarom mensgericht, waarbij ik de veiligheid van iedereen nauwlettend in de gaten houd. Als er voldoende veiligheid is binnen een team, voelt iedereen de ruimte om zichzelf te zijn. Dit zorgt ervoor dat mensen zich laten leiden door hun nieuwsgierigheid. In mijn manier van werken ontstaat er snel een vorm van veiligheid die de groep vooruit helpt.
Ontwikkeling vind ik minstens zo belangrijk als kennisoverdracht. Ik leg de focus graag meer op de vorm dan op de inhoud. Mijn doel is om de kennis die binnen het team aanwezig is, naar boven te halen. Ik streef in alles naar een gevoel van gezamenlijkheid.
Wat mij inspireert
Ik begeleid scholen bij onderwijsontwikkelingen, vooral diegene waarbij het onderwijs (her)ontworpen wordt. Ik ben nieuwsgierig naar hoe de visie op onderwijs en leren op een school vorm krijgt en zichtbaar wordt in de les en in het rooster. Hoe ziet de schoolweek eruit? Welke leeractiviteiten komt een leerling tegen, wanneer kan hij of zij zelf keuzes maken in de lesdag en wat is het ritme in de week en in het jaar? En hoe kunnen we het onderwijs zó ontwerpen dat het betekenisvol is voor leerlingen?
Voor mij is betekenisvol onderwijs zelf dingen ervaren, zelf doen en denken en leren met hoofd, hart en handen. Onderwijs is betekenisvol wanneer leerlingen niet alleen kennis opbouwen en interesses en capaciteiten ontwikkelen maar ook hun persoonlijke waarden en motieven voor hun toekomst. Dat is een grote pedagogische opdracht.
Ik hanteer een gestructureerde ontwerpaanpak. Een belangrijk element is dat een ontwerpproces altijd een co-creatie is. Ik deel mijn expertise maar het ontwerp is van de school zelf, waardoor het gedragen en uitgevoerd kan worden, ook als ik al lang weer de school uit ben. Door mijn ervaring kan ik voorbeelden van andere scholen delen en scholen met elkaar in contact brengen. Ik breng een rustige energie, structuur, focus en wat humor op zijn tijd.
Naast mijn werk als adviseur sta ik een dag in de week voor de klas op een vrije basisschool.
Wat mij inspireert
School is voor mij de plek waar leerlingen zich veilig en gezien voelen. Waar ze de ruimte krijgen, onafhankelijk van hun achtergrond, om te ontdekken wat hun talenten zijn en waar ze blij van worden. Ik hoop op een toekomst waarin onderwijs écht kan fungeren als de gelijkmaker en het geeft mij energie om hier vanuit Take a Step aan bij te kunnen dragen.
Als professional ben ik gefascineerd door wat mensen drijft en word ik enthousiast als ik andere in hun kracht kan zetten. Ik werk graag aan projecten waarin ik structuur kan aanbrengen en er organisatiekracht nodig is. Analytisch ben ik sterk waardoor ik goed overweg kan met complexe vraagstukken. Mijn houding is rustig en open en ik ben me sterk bewust van andermans behoeftes. Ik observeer, luister en ben creatief in het vinden van oplossingen. Ik zoek altijd naar het volledige plaatje voordat ik tot een beslissing kom.
Wat mij inspireert
We werken veel samen met
Als trainer en trainingsacteur kom ik overal waar mensen met elkaar een gesprek voeren, van IT-bedrijf tot de dierenbescherming en van architectenbureau tot zorginstelling. Mijn drive is het zoeken naar en laten beleven van de individuele succeservaring in het voeren van gesprekken; niet van afleren, maar van bijleren. Het waarderende perspectief herken ik bij Take a Step.
Ik werk graag en veelvuldig in het onderwijs waar ik mensen tegenkom die heel gemotiveerd zijn om hun werk te doen, vanuit een bepaalde ideologie of overtuiging. Als dramadocent van oorsprong, voel ik mij in het onderwijs thuis. Toch denk ik dat er in het onderwijs nog wat te winnen valt, net als in andere sectoren. We kunnen proberen elkaar zorgvuldiger te complimenteren, niet alleen met ‘goed gedaan’ maar met een ‘gevuld’ compliment waarin je duidelijk maakt dat je aandachtig hebt gekeken naar een persoon en meer hebt gezien dan het resultaat alleen. Ook kunnen we leerlingen meer ruimte geven voor ervaringsgericht leren, bijvoorbeeld gericht op hun talenten buiten de schoolvakken om of op het aanbieden van leerstof op een andere manier dan uitsluitend cognitief. Zo wordt leerstof ontwikkelingsstof.
Mijn aanpak is vraaggericht en ervaringsgericht. Ik zorg ervoor dat ik aansluit bij individuele leervragen of casuïstiek en dat er veel tijd en ruimte is om te oefenen zodat eenieder het handelingsrepertoire kan vergroten. Leren gaat het beste in een veilig klimaat en ik vind het dan ook vanzelfsprekend dat ik de voorwaarden schep voor een laagdrempelige en positieve sfeer waarin -bemoedigend- gelachen kan worden.
Ik ben tevreden als deelnemers na een training concrete inzichten en tips meenemen waar ze meteen mee aan de slag willen gaan èn als er in een enthousiaste sfeer geleerd is: als deelnemers naderhand zeggen: “Ik heb veel geleerd en veel gelachen”.
Wat mij inspireert
Mijn nieuwsgierigheid naar wat mensen en organisaties drijft, bracht me bij het vak van coachen en begeleiden. In het onderwijs ondersteun ik teams om een positief werkklimaat te creëren dat bijdraagt aan hun doel: betekenisvol onderwijs. Ik begeleid schoolleidingteams die, in de dagelijkse hectiek en bij uitdagende onderwijsontwikkelingen, goed willen blijven samenwerken. Dit vergroot niet alleen hun werkplezier, maar heeft ook een positieve impact op de hele school. Daarnaast coach ik schoolleiders individueel. Mijn coachstijl is waarderend en gericht op een veilige omgeving. Over deze aanpak schreef ik in 2017 het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs. Ook zet ik me samen met Take a Step in voor de mentale gezondheid van leerlingen.
Wat mij inspireert