Wat is positief onderwijs?
Samen met docenten en schoolleiders zetten we in op een gezonde, leerzame en betekenisvolle schoolomgeving. Een plek waar leerlingen en docenten invloed uit kunnen oefenen op hun leer- en werkpraktijk. Waar ruimte is om talenten en interesses te ontdekken en ontplooien. Waar samengewerkt wordt op basis van gelijkwaardigheid en gezamenlijke nieuwsgierigheid. Waar ieder zich gezien en gewaardeerd voelt. En duurzame verbetering en vernieuwing mogelijk is.
Praktijkgericht onderzoek
Hoewel
het woord onderzoek bij veel mensen de associatie oproept van afstandelijk en lijvige rapporten, heeft praktijkgericht onderzoek juist een
heel veranderkundig karakter. Het
is vooral
het benaderen
van problemen en vraagstukken met een onderzoekende houding: nieuwsgierig zijn naar
wat het vraagstuk precies omvat en hoe ieder dit beleeft, inspiratie opdoen uit
hoe anderen hiermee omgaan en/of wetenschappelijk onderzoek en nieuwe dingen
proberen.
Gespreid leiderschap
Gespreid
leiderschap betekent dat iedereen in de school kan leiden, op basis van waar
zij goed in zijn en affiniteit mee hebben. Wie invloed uitoefent, hangt af van
de situatie en welke kwaliteiten daarin nodig zijn. De ene leraar zal
bijvoorbeeld het voortouw nemen bij een vraagstuk over zelfgestuurd leren. Een
andere leraar, die goede relaties heeft met leerlingen, neemt de leiding bij
een vraagstuk over schooluitval. Weer iemand anders wil zich ontfermen over het
scheppen van een positief werkklimaat voor collega’s.
Waarderend leren
Lang
werd gedacht dat we, zodra we weten wat niet goed gaat en waarom het juist daar
misgaat, de sleutel in handen hebben om een situatie ten positieve te keren.
Stromingen als de positieve psychologie, het oplossingsgericht werken,
waarderend onderzoek en de sterke punten-benadering dagen deze veronderstelling
uit. Zij zetten juist het opsporen, onderzoeken en uitbouwen van werkzame
elementen centraal.