Les van een student - Talent in actie

Hicham-Boulahfa.jpg

Afgelopen week stond er in het Parool* een interessant artikel: een student aan de UvA geeft bijlessen waar honderden andere studenten op afkomen. Een prachtig verhaal, dat niet alleen gaat over hoe je invloed kan nemen op iets dat voor jou belangrijk is binnen een groot instituut, maar het is juist ook een verhaal over een individuele zoektocht naar talent en een manier om dit talent tijdens de studie productief in te zetten.

Hoe studeer ik?

Hicham Boulahfa (24) was aan het begin van zijn studie helemaal niet zo goed in studeren. Hij beschrijft in het artikel hoe hij zich vanaf de middelbare school al niet uitgedaagd voelde. Eenmaal op de universiteit zorgde dit gevoel ervoor dat hij geen idee had waar hij mee bezig was. Hij deed wat er van hem gevraagd werd, kwam naar colleges en werkgroepen, maar had geen idee hóe hij moest studeren. De moed zakte langzaam in zijn schoenen, samen met zijn wil om te leren. In het artikel vertelt hij hoe hij ontdekte welke manier van studeren wel voor hem werkt...

Ik hielp enkele medestudenten met micro-economie en opeens zag ik het licht. Opeens wist ik hoe ik moest studeren, ik snapte alles. Je kunt geen verkeerde dingen vertellen als je mensen iets probeert uit te leggen.

Hicham heeft een manier gevonden om zijn analytische talent aan te boren door zijn communicatieve talent in te zetten. Anders dan de gebruikelijke manier van studeren (zelf in de boeken) en tegelijkertijd helemaal niet revolutionair. Voor hem werkt het echter perfect: zijn talent is in actie.

Van talent naar talent in actie

Wij komen vaak studenten tegen die hun talenten onvoldoende benutten voor het behalen van hun studie. Hogescholen en universiteiten doen een sterk beroep op talenten als schrijven, analytisch denken, doorzettingsvermogen en het snel tot je kunnen nemen van grote hoeveelheden informatie. Studenten die andere talenten in huis hebben moeten vaak zelf uitvinden hoe ze deze kunnen gebruiken om hun studie met plezier en gemak te halen. En daar gaat ook nog een stap aan vooraf: studenten weten vaak helemaal niet wat hun talent is. Gelukkig komt er  meer en meer aandacht voor het helpen ontdekken en ontwikkelen van talenten naast de cognitieve vaardigheden. We komen op steeds meer plekken met onze workshop 'Ontdek je talent' en zien studenten met meer zelfkennis, zelfvertrouwen en zelfsturing de deur uit uitlopen.

Hicham heeft door het geven van bijlessen zijn motivatie ook weer helemaal terug gevonden en is begonnen aan een tweede studie. Werken vanuit talent geeft energie!

* Bron: Statistiek? Appeltje-eitje door Hans van der Beek in het Parool van donderdag 13 maart 2014