22-cropped.jpg

Take a Step helpt om het vermogen van de school te ontwikkelen om samen te leren en duurzaam onderwijs te vernieuwen.

 

Als je met ons werkt, doen we dat vanuit:

Gelijkwaardige samenwerking  

Wij geloven erin dat iedereen in de school een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het oplossen van een vraagstuk of het bouwen aan een vernieuwing. Als adviseur zijn wij daarom niet de alwetende expert, maar werken we intensief en gelijkwaardig met jou samen. We streven er daarbij naar dat alle collega’s en ook leerlingen invloed kunnen uitoefenen vanuit hun kennis, ervaring en affiniteit. Door onze krachten te bundelen, werken we samen aan duurzame vernieuwing.

Onderzoekende houding

Wat het vraagstuk ook is, we vertrekken vanuit een open en nieuwsgierige houding. We hebben geen vaste oplossingen of aanpakken op de plank liggen, maar zoeken naar passende interventies die aansluiten op wat er nodig is in de school. Een onderzoekende houding betekent ook dat we nieuwe perspectieven, (wetenschappelijk) inzichten en werkwijzen verkennen. We helpen jou om net anders te kijken dan je normaal zou doen.


Ontwikkelgericht perspectief

Een vernieuwingsproces volgt niet de logica van een vooropgezet plan, waarbij je van tevoren precieze doelen formuleert, stappen uitdenkt en evaluatiemomenten plant. Het is niet nodig om van tevoren de hele weg van A naar B uit te denken en in te richten. Wij helpen je om te ontdekken wat de eerste stappen richting de gewenste toekomst zijn, hoe jullie tijdens dit proces blijven leren en vaardiger worden in het samen werken aan vernieuwing.


Waarderende benadering

Het is begrijpelijk om te analyseren wat er niet goed gaat of beter moet. We verliezen hierdoor alleen vaak (onbedoeld) uit het oog waar kwaliteit, ambitie en succes zit, waar het wel goed gaat. Door de aandacht te richten op waar het al lukt (al is het maar in het klein) en samen te verkennen waarom het juist daar lukt, krijg je zicht op onderliggende succesfactoren. Hiermee heb je belangrijke bouwstenen in handen om stappen te zetten en de kans op succes te vergroten.


Duurzame relatie

Als adviseurs en onderzoekers vinden we het belangrijk om een relatie met je op te bouwen, waarin we echt betrokken zijn bij de ontwikkelingen in jouw school, geïnteresseerd zijn in ieders perspectief en elkaars kwaliteiten en talenten goed kennen. Ook zorgen we ervoor dat we goed op de hoogte blijven van de meest recente ontwikkelingen binnen de praktijk en wetenschap, stellen we deze kennis en inzichten graag zo breed en laagdrempelig mogelijk beschikbaar en organiseren we activiteiten om scholen met elkaar te verbinden.  


 

In de praktijk

Onderwijsgroep Amersfoort

Collegiaal Waarderend Onderzoek

Veel schoolbesturen zoeken naar manieren om met en van elkaar te leren, samen zicht te krijgen en houden op de onderwijskwaliteit en deze te bevorderen. Het Collegiaal Waarderend Onderzoek (CWO) is hier een hele mooie aanpak voor. Twee jaar terug is Take a Step gevraagd het CWO op te helpen zetten voor de Onderwijsgroep Amersfoort. De onderwijsgroep bestaat uit zes middelbare scholen, elk met een eigen karakter en leerling populatie. Iedere twee jaar zijn alle scholen aan de beurt voor een bezoek. Tijdens het bezoek komt een groep collega’s van andere scholen een dag langs om vragen te stellen, mee te kijken en reflecties te doen.

X11

Gespreid leiderschap en onderwijsvernieuwing

X11 is een school voor vmbo en havo, gericht op media en vormgeving in Utrecht. De school heeft een aantal jaar geleden de keus gemaakt om zonder teamleiders verder te gaan (er is alleen nog maar een directeur). Daarbij is het een school die altijd in beweging is en zoekt naar manieren om hun onderwijsvisie nog beter en consequenter in de praktijk te brengen. Vanuit Take a Step denken we meer over hoe deze meer gespreide leiderschapspraktijk goed vorm kan krijgen. En hoe je samen met collega’s op energie-gevende wijze aan duurzame verbeteringen en vernieuwingen in de school werk.


Coornhert Gymnasium

Op naar een kern- keuzerooster

Het Coornhert Gymnasium in Gouda heeft een paar jaar geleden in het toenmalige schoolplan gesteld dat ze het eigenaarschap van de leerling wilden sterken en meer maatwerk mogelijk wilden maken. Doel is om de leerling meer regie te geven op het eigen leerproces. Een belangrijke stap in deze was de wijziging van het rooster, waarbij leerlingen meer keuzevrijheid hebben binnen bepaalde kaders. Een uitdagend proces om met zo’n 80 docenten en onderwijsondersteunend personeel tot een gezamenlijke interventie te komen. Op het moment dat wij bij de school betrokken raakten konden de meeste mensen zich wel aardig vinden in de richting van de school, maar waren er nog een hoop verschillende perspectieven op hoe deze uitgangspunten te vertalen naar de praktijk. In een jaar tijd hebben we samen met het hele team toegewerkt naar een nieuw rooster dat in het schooljaar 2019-2020 van start is gegaan.

Take a Step - door Aline Bouma 38.jpg