wij werken aan

 Positief Onderwijs


MODERN NEUTRAL9.jpg

Wat is positief onderwijs?

Samen met docenten en schoolleiders zetten we in op een gezonde, leerzame en betekenisvolle schoolomgeving. Een plek waar leerlingen en docenten invloed uit kunnen oefenen op hun leer- en werkpraktijk. Waar ruimte is om talenten en interesses te ontdekken en ontplooien. Waar samengewerkt wordt op basis van gelijkwaardigheid en gezamenlijke nieuwsgierigheid. Waar ieder zich gezien en gewaardeerd voelt. En duurzame verbetering en vernieuwing mogelijk is.

Praktijkgericht onderzoek 

Hoewel het woord onderzoek bij veel mensen de associatie oproept van afstandelijk en lijvige rapporten, heeft praktijkgericht onderzoek juist een heel veranderkundig karakter. Het is vooral het benaderen van problemen en vraagstukken met een onderzoekende houding: nieuwsgierig zijn naar wat het vraagstuk precies omvat en hoe ieder dit beleeft, inspiratie opdoen uit hoe anderen hiermee omgaan en/of wetenschappelijk onderzoek en nieuwe dingen proberen.   

 

Gespreid leiderschap

Gespreid leiderschap betekent dat iedereen in de school kan leiden, op basis van waar zij goed in zijn en affiniteit mee hebben. Wie invloed uitoefent, hangt af van de situatie en welke kwaliteiten daarin nodig zijn. De ene leraar zal bijvoorbeeld het voortouw nemen bij een vraagstuk over zelfgestuurd leren. Een andere leraar, die goede relaties heeft met leerlingen, neemt de leiding bij een vraagstuk over schooluitval. Weer iemand anders wil zich ontfermen over het scheppen van een positief werkklimaat voor collega’s.

 

Waarderend leren

Lang werd gedacht dat we, zodra we weten wat niet goed gaat en waarom het juist daar misgaat, de sleutel in handen hebben om een situatie ten positieve te keren. Stromingen als de positieve psychologie, het oplossingsgericht werken, waarderend onderzoek en de sterke punten-benadering dagen deze veronderstelling uit. Zij zetten juist het opsporen, onderzoeken en uitbouwen van werkzame elementen centraal.