PHOTO 16.jpg

Onderwijsgroep Amersfoort

Collegiaal Waarderend Onderzoek

Veel schoolbesturen zoeken naar manieren om met en van elkaar te leren, samen zicht te krijgen en houden op de onderwijskwaliteit en deze te bevorderen. Het Collegiaal Waarderend Onderzoek (CWO) is hier een hele mooie aanpak voor. Twee jaar terug is Take a Step gevraagd het CWO op te helpen zetten voor de Onderwijsgroep Amersfoort. De onderwijsgroep bestaat uit zes middelbare scholen, elk met een eigen karakter en leerling populatie. Iedere twee jaar zijn alle scholen aan de beurt voor een bezoek. Tijdens het bezoek komt een groep collega’s van andere scholen een dag langs om vragen te stellen, mee te kijken en reflecties te doen. De school zelf schrijft ter voorbereiding op dit bezoek een beknopte zelfevaluatie en na het bezoek ontvangt de school een verslag van de commissie. Ook is er een mondelinge terugkoppeling. Al dan niet op de dag zelf. Belangrijke kenmerken van een waarderend collegiaal bezoek zijn:

  • De school zelf formuleert een onderzoeksvraag. Iets waar ze nieuwsgierig naar zijn en wat relevant is voor de dagelijkse praktijk van de school. Denk aan een vraag als; Wat is de kracht van de Mix&Match uren bezien vanuit het perspectief van de leerlingen en docenten? En waar liggen kansen om de aanpak uit te bouwen? Of een vraag als; Wanneer staan leerlingen echt ‘aan’ bij ons in de les? Welke onderliggende succesfactoren zijn daaruit te destilleren? En waar liggen mogelijkheden om de motivatie van leerlingen bij ons op school te sterken?
  • Het bezoek heeft meer een onderzoekend, dan een oordelend of adviserend karakter. We zijn er niet om de school te vertellen hoe ze iets moeten doen, maar juist om samen te verkennen wat er rond de geformuleerde onderzoeksvraag speelt en waar al mooie oplossingen in het systeem zelf zitten.
  • Het doel is echt om met en van elkaar te leren. Het proces van de collegiale schoolbezoeken helpt om inzicht te krijgen in het krachtige en unieke van iedere school. Ook stelt het collega’s in staat om een kijkje te nemen in elkaars keuken. Het helpt de bezochte school verder op een urgent vraagstuk. En het biedt het schoolbestuur inzicht in die vraagstukken die op meerdere scholen leven, waar je in gezamenlijkheid actie op kunt ondernemen.

Vanuit Take a Step hebben we geholpen om de CWO-aanpak uit te denken en op te zetten. Daarnaast verzorgen we de opleidingsmomenten voor de commissieleden. En begeleiden we de daadwerkelijke bezoeken (de eerste periode, tot de commissieleden zich bekwaam genoeg voelen om het zelf te doen).

Wil je meer lezen over de aanpak van het Collegiaal Waarderend Onderzoek, lees dan dit artikel dat we geschreven hebben voor de Nieuwe Meso.

Ben je benieuwd naar hoe het verslag van een waarderend onderzoek eruit kan zien, bekijk dan hier de rapportage die we voor een school (geanonimiseerd) geschreven hebben.