Op 16 maart 2023 organiseren we een nieuwe editie van FRIS!

Mentale gezondheid (en het versterken ervan) is misschien wel het belangrijkste vraagstuk binnen het onderwijs op dit moment. We weten dat het welbevinden van zowel leerlingen als docenten stevig onder druk staat. Wat kunnen we hieraan doen? Welke invloed hebben we vanuit de schoolcontext? Hoe zorgen we ervoor dat aandacht voor mentale gezondheid straks net zo normaal is als aandacht voor motivatie en prestaties? Wat kunnen we doen om de school voor ieder die onderdeel uitmaakt van het systeem een veilige, stimulerende en bovenal gezonde plek te maken? 

Zijn dit vragen die jou bezighouden, kom dan vooral naar FRIS! op donderdag 16 maart! Met workshops van deskundigen als Els Pronk, Luk Dewulf en Saskia Tjepkema belooft het een mooie en leerzame dag te worden. Kom vooral (al is het maar een halve dag). Samen maken we ons sterk voor mentale gezondheid!

Op deze pagina vind je meer informatie over de inhoud van de dag en kun je je aanmelden.

Voel je vrij FRIS! onder de aandacht van anderen te brengen!

Programma

09.00: Inloop

09.30: Gezamenlijke start

10.30: WORKSHOP RONDE 1

12.00: LUNCH

13.00: Workshop ronde 2

14.45: Lezing Luk DEWulf

15.30: Plenaire afronding

16.00: borrel

Locatie

Theaterhuis de Berenkuil (Biltstraat 166, Utrecht)
Parkeren kan betaald in de Hoefijzerstraat of in de parkeergarage van de Kruisstraat. Gratis parkeren is zeer beperkt, dus kom vooral met het OV.

Kosten

€125,- voor de hele dag
€75,- voor een dagdeel (ochtend of middag incl. lunch)

De kosten zijn exclusief 21% btw en alleen voor de locatie en de lunch. En je krijgt de toolkit Samen bouwen aan Positief Onderwijs!


Plenair programma

Gezamenlijke start

We starten de dag gezamenlijk, we lanceren een korte film die we maken in samenwerking met de Nationale Jeugdraad. Doel van de film is om het belang te laten zien van het gesprek voeren met elkaar over mentale gezondheid, dat dit geen individueel probleem is en dat we samen moeten zoeken naar manieren waarop we elkaar kunnen helpen. Na de film gaan we hier over in gesprek met elkaar.

Social Lab

Gedurende de dag kun je in het social lab allerlei kleine testjes, experimenten en inspiratie opdoen rond mentale gezondheid. Je kunt er de tijd voor nemen tijdens een workshopronde of aan snuffelen tijdens een pauzemoment.

Lezing Luk DeWulf

Luk Dewulf is talentenfluisteraar, pedagoog, talent- en burn-outcoach, en auteur van meerdere bestsellers over talent. Hij deelt met ons wat belangrijke factoren zijn in het werken aan mentale gezondheid en hoe een school dit als hele ‘systeem’ kan versterken.

Workshops

Ronde 1

  • Onder stress gaan we onze talenten overdrijven. En dat is niet helpend voor onze eigen veerkracht en het belemmerend in contact met anderen en in verbinding met onszelf te staan. Hoe kun je daar op een waarderende manier mee omgaan? Hoe kom je terug in het gezonde midden? in je authentieke deel.

    Els werkt met kinderen en jongeren en is gericht op hen emotioneel sterker maken door te werken vanuit talenten. Dat doet ze samen met hun ouders en leerkrachten.

  • De Nationale Jeugdraad begeleidt vanuit het programma Great Minds leerlingen op allerlei scholen om zelf een actie te ontplooien in het kader van Mentale Gezondheid. Zo hebben leerlingen op de International School Utrecht een Canadese expert bereid gevonden om een digitale meditatieles te verzorgen voor de hele school. Hebben leerlingen op het Anna van Rijn College kunst gemaakt, waarmee ze mentale gezondheid op school bespreekbaar willen maken. En zijn leerlingen van VOLT! een buddy project (oudere jaars fungeren als een soort mentor voor jongere jaars) gestart met behulp van jongerenwerkers. In deze workshop ontdek je alles over Great Minds en gaan we in gesprek over hoe jij jongeren op jouw school kunt betrekken bij vraagstukken rond mentale gezondheid.

    Mounir is projectleider bij NJR. Samen met jongeren streeft hij ernaar om het taboe op mentale gezondheid te doorbreken door de kracht van kwetsbaarheid te tonen.

  • School kan een bron van stress zijn. Hoe ziet een school eruit waar de manier waarop we lesgeven, samenwerken en in gesprek zijn bijdraagt aan ieders mentale welbevinden? In deze workshop brengen we dat beeld tot leven. In een paar stappen schrijft iedereen een concreet kort verhaal over een leerling, docent, leidinggevende of ouder van die ideale school, en we lezen die in kleine groepjes aan elkaar voor. Zo zíe je het voor je. En dat geeft inspiratie en nieuwe ideeën waar je vandaag al mee aan de slag kunt.

    Saskia is adviseur bij Kessels & Smit, The Learning Company van waaruit ze onder andere onderzoek doet met scholen naar positief onderwijs.

Ronde 2

  • Hoe maken we ruimte voor rust en vertraging in ons werk en met de leerlingen? Als individu, in een gesprek met een ander (collega, leerling) of als organisatie? Hier gaan we mee aan de slag. Met inspiratie vanuit de documentaire ‘Young Plato’, theorie en oefening van meditatie, een visualisatie oefening en gesprekstechniek (‘Hoe blijf ik werkelijk in contact met mezelf en de ander?’ ). Na de workshop kom je weer helemaal zen en tegelijkertijd vol energie naar buiten.

    Gerda is zelfstandig coach en adviseur vanuit Klaprozen op Zee. Van daaruit werkt ze met scholen aan hoe (persoonlijk) leiderschap het welbevinden van iedereen in de kan versterken.

  • Een groot deel van het werk van docenten en schoolleiders vindt plaats in interactie. Dat maakt de aard van die interacties heel belangrijk. Hoe geef je feedback op een toets, vergader je binnen de sectie of ga je in gesprek met een leerlingen, ouders en/of collega’s? Op zo’n manier dat deze gesprekken zorgen voor verbinding, energie en ontwikkeling? Je loopt deze workshop uit met een aantal hele praktische handvatten die gaan helpen om van gesprekken ‘Conversations worth having’ te maken.

    Eefje is onderwijsadviseur bij Take a Step. Ze bouwt samen met scholen aan positief onderwijs, waarin docenten, schoolleiders en leerlingen waarderend samenwerken en leren.

  • Mensen denken, doen, voelen en ervaren de hele dag. Maar ons onderwijs is op de meeste scholen heel cognitief ingestoken. En op sommige scholen wordt veel kennis overgedragen in plaats van actief zelf verworven. Hoe kunnen we een mooie balans creëren in het onderwijs tussen denken, doen en voelen? Hoe zorgen we voor afwisseling in die componenten, zowel binnen een les als in de lesdag? Welke positieve voorbeelden kunnen we met elkaar verzamelen van ‘gezondmakend’ onderwijs?

    Geertje is onderwijsadviseur bij Take a Step en richt zich op de inrichting van het onderwijsaanbod en de organisatie in het rooster. Ze volgt ook de deeltijd vrijeschool pabo-opleiding waaruit ze inspiratie put voor haar werk.