Hoe helpen we pubers bij het ontdekken van hun talent? Deel 2

Nathan-Siemers.jpg

In de vorige blog hebben we beschreven waarom het zo belangrijk is om voorbij het gedrag van pubers te kijken en oog te hebben voor het talent wat er achter zit. Maar hoe doe je dat?

Versterk wat werkt!

Het helpt vaak om jezelf af te vragen waar jouw kind goed in is. Wat zijn de momenten waarop hij of zij het beste van zichzelf laat zien? Waarom werkt het daar? In welke context komt jouw kind het beste tot zijn of haar recht? Ook al is het antwoord op deze laatste vragen 'voetballen en gamen' ook dat vertelt iets over de talenten van je kind. Wat spreekt jouw kind het meest aan in gamen? Wat voor soort spelletjes speelt hij of zij het liefst? Waarom kiest hij of zij juist voor dat soort spellen? En, waar zitten overeenkomsten met de interesse in voetbal? Gaat het om het spelelement en het uitdenken van een strategie? Of het voortdurend uitgedaagd worden je eigen prestaties te verbeteren?

Het is belangrijk om vooral het positieve te zien in het talent van het kind en juist hier aandacht aan te besteden. Het geven van complimenten is een hele belangrijke! Laat je kind weten wanneer hij of zij iets doet wat je prettig vindt en waarom dat voor jou zo goed werkt. Dit vergroot het zelfvertrouwen en hoe sterker het ‘authentieke’ kind (weer) wordt hoe minder nodig het is om ineffectief gedrag te vertonen ter zelfbescherming.

Ben je benieuwd wat voor soort complimenten het beste werken? Lees dan deze blog.

Een voorbeeld hoe het werkt in de praktijk

In een workshop 'In je element' die wij vanuit Take a Step verzorgen helpen we jongeren in de laatste fase van de middelbare school bij het maken van een studiekeus op basis van hun talenten en interesses. Eén van de deelnemers, een jongen van 16 jaar, liet de eerste sessie duidelijk zien dat hij het allemaal niet bijster interessant vond. Hij was met name op zichzelf gericht, vond het lastig om naar anderen te luisteren en ging graag de discussie met ons of één van de andere deelnemers aan. Het is heel verleidelijk om hem hier meteen op aan te spreken.

Uit de talententest kwam echter naar voren dat hij een sterk innerlijk kompas heeft (hij weet goed wat hij wel en niet wilt) en dat hij heel goed kan presteren onder druk en dan met name op activiteiten die hij zelf de moeite waard vindt. Daarnaast is hij taalgevoelig en kan hij makkelijk zijn gedachten onder woorden brengen. Hij scherpt zijn eigen gedachtegang aan in interactie met anderen. Ook vindt hij alles wat nieuw is heel interessant en kan hij makkelijk oude en nieuwe kennis aan elkaar verbinden. Het nadeel ervan is wel dat hij ook snel afgeleid raakt als hij niets nieuws meer hoort. Uiteindelijk kwam hij tijdens de workshop op de studie rechten, omdat het beroep van advocaat hem aansprak. Een omgeving waarin zijn talenten waarschijnlijk erg goed tot zijn recht kunnen komen. Tijdens het verloop van de cursus werd het voor hem steeds minder nodig om het negatieve gedrag te laten zien. Terwijl het gedrag voor ons een stuk beter te plaatsen was door inzicht in zijn talenten. Eigenlijk was het negatieve gedrag een soort onhandige uitvergroting van zijn talent. Dat wetende maakte het gedrag meteen een stuk minder vervelend voor ons als begeleiders.

Waar komt het gedrag vandaan? En, wat kan je nog meer doen om het talent van pubers te versterken? Lees dat in de volgende blog.

Kan jouw kind wel wat hulp gebruiken bij het ontdekken van zijn of haar talenten en het maken van een passende studiekeuze...

Vanuit Take a Step organiseren we regelmatig workshops op scholen (In je element) voor jongeren in de laatste fase van de middelbare school om te ontdekken waar ze goed in zijn en plezier aan beleven. Dit helpt om studiekeuzes te maken die echt passen. Ook voeren we individuele talentgesprekken met jongeren tussen de 15 en 25 jaar oud. In één of twee gesprekken brengen we het talent van jouw kind boven tafel. Stuur voor meer informatie een mail naar info@takeastep.

Tips voor verdieping

  • Bekijk dit filmpje over het effect van positieve beïnvloeding.
  • Een andere manier om zicht te krijgen op talenten (naast het analyseren van succesvoorbeelden en situaties waarin je in je element bent) is het bevragen van bekenden. Familie, vrienden, collega's of docenten bijvoorbeeld hebben vaak veel meer zicht op jouw talenten. Tijdens workshops vragen wij jongeren om om minimaal drie mensen in hun omgeving kort te interviewen. De volgende vragen kunnen ter inspiratie dienen.

Deze blog is geschreven door Eefje Teeuwisse in samenwerking met Els Pronk.